Bowling en tubing - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Charlotte Heijmans - WaarBenJij.nu Bowling en tubing - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Charlotte Heijmans - WaarBenJij.nu

Bowling en tubing

Door: Charlotte

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

27 December 2013 | Laos, Luang Prabang

Ik ben ondertussen veilig gearriveerd in Laos. Om in Laos te komen zat ik twee dagen op een slowboat. Ik vertrok maandagavond vanuit Pai met een minivan naar een plaatsje aan de grens met Laos. De chauffeur had er zin in en ik moest me bij elke bocht vasthouden om niet van m'n stoel te vallen. Na een rit van ongeveer zeven uur kwamen we aan bij een hostel waar we zouden overnachten. Het was ondertussen flink koud geworden en onze bedden hadden alleen een dun dekentje om onder te slapen. Ik heb dus al m'n warme kleren aangetrokken die ik bij had (wat niet veel was aangezien ik niet had verwacht het koud te hebben de komende maanden). Maar uiteindelijk met alles aan prima geslapen. De volgende dag gingen we naar de grens om ons visum aan te vragen. We werden gebracht met een pickup truck met ruimte voor 4 personen terwijl we met een stuk of 12 waren. Dat betekende dus achterop de tassen zitten. Aangekomen bij de grens moesten we wat formulieren invullen, waarvan je de helft kon invullen met onzin (naam guesthouse: ' Laos guesthouse'). Vanuit hier werden we naar de slowboat gebracht. Het was nog steeds niet echt warmer geworden dus ik had nog steeds 3 lagen aan. De slowboat tocht over de Mekong was heel mooi, maar ontzettend koud. De boot is open en je kan ook nergens binnen zitten dus je zit continue in de koude wind. Eerder dan verwacht (normaal gesproken is dit andersom) kwamen we aan in het plaatsje in Laos waar we een nacht verbleven om de volgende dag weer verder te gaan. Hier kregen we eerst een speech van onze tourgide dat hij het belangrijk vond dat wij ons welkom voelde in Laos en dat veel toeristen beroofd werden etc. Na een verhaal van een half uur kwam het er op neer dat heel Laos ons welkom heette en tegelijkertijd ons van al onze spullen wilden beroven. Maar als we een hostel bij hem boekten hoefden we ons nergens zorgen om te maken. Met nog drie anderen hebben we zelf een hostel gevonden voor minder dan de helft van onze tourgide's hostel en zonder beroofd te worden. De volgende dag gingen we weer verder met de slowboat over de Mekong (het vieste water ooit trouwens) en kwamen rond 6 uur aan op onze eindbestemming, Luang Prabang. Hier waren al twee Engelsen die ik in Chiang Mai had ontmoet dus samen met de drie van de slowboat boekten we kamers in het zelfde hostel als de Engelsen. Die avond gingen we wat drinken in het stadje. Het nachtleven is hier nogal bijzonder. Aangezien Luang Prabang een stadje is vol met monniken, sluit alles rond 23.30 om de monniken rust te geven. Tegen die tijd staan er tuctucs te wachten die de toeristen naar de bowling alley brengen. De bowling alley is een eind van het centrum verwijderd en de enige plek nog waar je alcohol kan kopen. Dus dat is wat wij ook gingen doen, bowlen. Ik heb nog nooit zoveel mensen bij elkaar slecht zien bowlen, maar het was wel een leuke avond. De volgende dag hadden we weer scooters gehuurd en gingen we grotten opzoeken. Die zouden ongeveer 20 minuten rijden zijn, wat uiteindelijk ongeveer anderhalf uur rijden was, waarvan het laatste half uur over een grindpad incl. grote stenen en kuilen was. Aangekomen moesten we ongeveer voor elke stap betalen: de parkeerplaats voor de scooters (wat inhield dat er een bord met ' parking' was weg gezet), de boot naar de andere kant van de Mekong (een smal bootje waar je niet teveel in kon bewegen) de ingang, de trap omhoog etc. Op de terugweg passeerden we een jongetje die net met een stok een slang aan het dood meppen was, ook bijzonder. De dag erna hebben we het stadje wat verkend, een museum en een tempel bezocht (uiteraard) en hebben we Belgisch bier gedronken en frietjes gegeten bij een Belgische pub. De volgende dag gingen we naar watervallen waar ik ook nog in het water heb gezwommen dat ijskoud was! De dag erna gingen we met een minivan naar Vangvieng. De rit duurde ongeveer 7 uur en ik denk dat het langste stuk zonder bochten 10 meter was. Met daar bovenop nog eens kuilen om de 5 meter. Iedereen was dan ook blij toen we in Vangvieng arriveerden. Vangvieng staat bekend om het tuben. Dat is met een grote band de rivier afvaren en onderweg zijn er barretjes waar je kan stoppen om wat te drinken. Dit hebben we met een groep op eerste kerstdag gedaan, wat erg leuk was! Bij elk barretje ( er zijn er drie met de toepasselijke namen: first bar, second bar, last bar) worden er touwen uitgegooid waarmee je naar de kant wordt getrokken. Daar kan je dan wat drinken en weer verder gaan in je tube naar de volgende. Ik heb hier ook nog een dag 4 grotten bezocht en gekayakt. Vooral de tweede grot was bijzonder. Heel groot en donker. En zonder exit bordjes en leuningen om je aan vast te houden. Je moet gewoon over rotsen en nauwe versmallingen klimmen. Ik was van plan om gister naar de 4000 Islands te gaan (nooit eerder van gehoord, maar van medereizigers gehoord dat het heel mooi is) maar ik voelde me niet zo goed. Dus besloten om een dagje te wachten aangezien het een busrit is van 20 uur. Ik voel me nu weer helemaal beter en over een uurtje vertrek ik!


  • 27 December 2013 - 09:13

    Fathi, Femke, Rayyaan En Damier:

    Hey Lot,

    Weer een leuk verslag. Als er al een beetje naieviteit in je zat dan is dat er nu zeker wel uit hahahahaa, met al die emnsen die je dure hostels willen aanpraten.

    Rayyaan wilt weten of je al mooie beelden hebt gezien ;-)

    Veel liefs van ons allemaal!

  • 27 December 2013 - 13:06

    Anna:

    Charlottie!

    Super tof joh! Thanks voor je verhaaltje.
    Druk de volgende keer ff een paar keer op 'enter' tussendoor, dat leest iets makkelijker :p

    X

  • 28 December 2013 - 08:56

    Frits Steur:

    Hoi lieve Charlotte,
    Wat een verhaal weer , geweldig!!!! geniet er maar lekker van .

    heel veel liefs .....Frits

  • 28 December 2013 - 12:45

    Kees En Jenny Van Geel:

    hallo lieverd

    wat leuk voor je dat je zoveel ziet

    toch maar gauw een trui kopen voor de kou

    geniet maar van alles en nog veel zien en meemaken

    liefs kees en jenny

  • 28 December 2013 - 22:10

    Astrid:

    Heb je genoten van de Belgische frietjes?! Daar hoef je niet zo ver voor te reizen hoor! ;-)

  • 02 Januari 2014 - 21:52

    Frits Steur:

    Hoi Charlotte , de beste wensen voor 2014 he'

    groetjes Frits

  • 04 Januari 2014 - 22:22

    Lourdes:

    Hoi Charlotte,
    Wat een avontuur!
    Enne... koud in Laos? Dat had ik ook niet verwacht! Gelukkig heb je het kunnen oplossen en geniet je van de reis!
    Veel plezier en hou ons op de hoogte :-)
    Groetjes,
    Lourdes.

  • 02 Februari 2014 - 08:15

    Frits Steur:

    Goeie Morgen Charlotte,

    Hoe is het nu zo met jou ? Ben je daar ergens ondergedoken in het verre land.
    Heel veel groetjes Frits

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Luang Prabang

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

09 Februari 2014

Relaxxen op Don Det

27 December 2013

Bowling en tubing

16 December 2013

Chiang Mai en Pai

06 December 2013

Bangkok!
Charlotte

Actief sinds 29 Nov. 2013
Verslag gelezen: 328
Totaal aantal bezoekers 4096

Voorgaande reizen:

29 November 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: